2013. július 22., hétfő

Ingyen tankönyv húszezerért

Amikor a nagyok még kicsik voltak (de már meg tudták értelmesen fogalmazni a vágyaikat), állandóan azért nyúztak, hogy legyen kistesójuk. Hiába magyaráztuk, hogy vannak ők ketten egymásnak testvérnek, és ennyi pont elég, nem tágítottak. Hárman mégis csak jobb volna, higgyük el nekik. Aztán, mikor iskolások lettek, bejött egy újabb ok a tesó mellett. Soha nem mondtam, de levették a gyerekek a suliban, és közölték, ha lenne egy másik testvérük is, ingyen kapnánk a tankönyveket. Nem engedtünk nekik. De idővel azt is kiderítették, hogy az ebéd is féláron járna. Úgyhogy innentől már költséghatékonysági tényezőkkel támasztották alá a kistesó szükségességét.
Mi gondolkodtunk egy darabig, osztottunk-szoroztunk, és rá kellett jönnünk, hogy soha nem akartunk teljes áron tankönyvet és ebédet fizetni kétgyerekes család lenni, így aztán megérkezett közénk Simon.

Mivel május végén született, és a következő évi tankönyv rendelést már le kellett adni, nem is gondoltam, hogy mégis kaphatunk ingyen könyvet. De a babás fórumon felvilágosítást nyertem, hogy de, csak be kell vinnem a papírt a suliba a családi pótlékról. Noémi iskolájában eleve nem próbálkoztam, mert ott kétszer is felhívták a figyelmünket (szóban és e-mailben is), hogy a leadott rendeléseket semmilyen körülmények között nem áll módjukban megváltoztatni. Ádáméknál viszont nagyon rendesek voltak, bementem a suliba a papírommal a nyári szünet kellős közepén, mondták, hogy oké. A dolog úgy működik, hogy az állam által adott tízezer valahányszáz forint feletti részt ki kell fizetni. Ez a nyelvkönyvek ára volt, úgy ötezer magyar pénz. Noéminél nem variáltam, gondoltam, majd jövőre, és kifizettem a tizenegynéhány ezret.

És eljött az idén, mikor is mindkét gyerek ugyanabban az iskolában jut a tankönyveihez. 
Itt ez a rendszer: ki kell tölteni a tankönyv igénylő lapot. Alapesetben két rubrikában kell ikszelni: fizetem illetve nem kérem (ez azért opció, mert év közben van tankönyvbörze, ahol hozzá lehet jutni jó állapotú könyvekhez felsőbb évfolyamosoktól, illetve lehet könyvet "örökölni" is baráttól, családtagtól). Ha az ember "ingyentankönyves" akkor egy harmadik lehetőség is szerepel az igénylő lapon, mégpedig a könyvtári példányt kérek. Ugyanis ebben az iskolában a könyvtárból jönnek az ingyen könyvek, vagyis év végén szépen vissza kell vinni őket, lehetőleg továbbra is használható állapotban. Pont ezért kértek minket többször is a szülőin arra, hogy aki megteheti, legyen szíves legalább a munkafüzeteket vásárolja már meg, ugyanis nem garantált, hogy tiszta, szűz példányt kap a gyerek, a kitöltöttel meg mi a frászt csinál (hát, örül neki...). Én úgy gondoltam, oké, megveszem a munkafüzeteket. És Noéminek még azokat a könyveit, amikből érettségizni fog (8 osztályos gimi, kicsit más a tanrend, mint általában), Ádámnak meg az atlaszokat is, mert azokat használja majd érettségiig.

Ja, mondanom sem kell, hogy spórolási célzattal három éve kerülgetjük Noémi könyveit, hogy jók lesznek majd Ádámnak. Na, ja. Történt ugyanis, hogy államilag eldöntötték, hogy a jelenleg forgalomban lévő kismillió tankönyvcsalád közül melyik az a néhány, ami arra érdemes, hogy továbbra is tanuljanak belőle a diákok. Hát, azok, amikből Noémi tanult, pont nem maradtak benne a kalapban, és Ádámnak mások kellenek majd. Pedig a suli nagyon ügyelt arra, hogy ugyanazokból a könyvekből tanuljanak a következő évfolyamok is, mert ez így gazdaságosabb. Na, mindegy, ezt buktuk, kitöltöttem a lapokat, és vártam, hogy augusztus végén mehessenek a gyerekek a könyvekért.
Oh, persze. Kiderült, hogy az "ingyentankönyveseknek" azokat a könyveket, amiket nem a könyvtárból kérnek, saját maguknak kell megrendelni az országos (és kizárólag erre a célra létrejött) könyvtárellátó webshopjából. Hol itt a probléma? Ezerszer rendeltem már könyvet webshopból, nem gond. Gyors regisztrálás, utánajárás a könyveknek. Jól sejtettem, húszezer lesz. Első nehézség: Ádám egyik könyve nincs meg. Se a leltári szám, se a cím alapján nem találom, se a KELLÓ, se a kiadó honlapján. Ezt még meg kell érdeklődnöm a sulitól. Második nehézség: bonyolult fizetési mód. Általában hogy fizet az ember egy webshopban? A) átutalással B) utánvéttel. Hát, itt nem. Leadod a rendelést, ezt odabent rögzítik, kinyomtatják neked a díjbekérőt és kiküldik a fehér csekkel együtt. Te befizeted, az valamikor beér hozzájuk, utána összeállítják a csomagot, amihez valahogy hozzájutsz. Itt jön a harmadik nehézség. Választhatod az egyetlen budapesti átvételi lehetőséget vagy a posta általi kiszállítást. Budapesti átvétel nekem belekerülne vagy 2500 Ft-omba (tömegközelekdés) így azt választottam, hogy hozzák ki 1200-ért. Még jó, hogy volt annyi eszem, hogy a két gyerek könyveit egy csomagba kértem (mind Noémi nevén van), így csak egyszer kell kifizetnem az ezerkétszázat. Most komolyan, ezt miért? Ha valaki tényleg olyan szegény, hogy gond a tankönyv kifizetése is, az még adjon ki 1200 Ft-ot pluszban? Ki találta ezt a hülyeséget így ki? És különben is, miért nem tudja az iskola megrendelni? Akik a suliban kapják meg a könyveiket, azok is fizetnek még ezerkétszázat? Á, ez csak a szerencsés "ingyentankönyvesek" kiváltsága. Mert ez a webshop állami és a Magyar Postával van szerződése, aki minél nehezebb a csomagod, annál többért hozza ki. Pedig a "normális" helyeken minél több pénzért vásárolsz, annál olcsóbb a kiszállítás. Egy húszezres tétel máshol simán ingyen kiszállítást érne.

Jó, jó, nem azért írtam, hogy sajnáljatok. Csak annyira hülye ez a rendszer, hogy bosszant. Eleve ez az "ingyen könyv a könyvtárból" milyen már? Mindegy, itt ez van, oké. De ez a lehúzás még a Postától is, na ez már durva. Mérgelődés ezennel befejezve, de azért hadd kérdezzem már meg...

Máshol is így működik ez, kérem tisztelettel?

2 megjegyzés:

  1. NEM!!! Mi eddig minden könyvet újonnan kaptunk, 1-2 kivétellel. A suliban vesszük át. Mondjuk most kaptam fehér csekket én is a Martinnak, de nem értem miért. Fel is hívom a tankönyvest a suliban, h hogyhogy fizetni kell. A poén az, h a Martin tánctársáék is kaptak csekket, pedig ingyen tankönyvesek ők is, és az ikreknek csak az egyik fele kapott, a másik nem. Nálunk is csak a Martin kapott, Viki nem. Mondjuk azért több mint durva amit a ti sulitok csinál. Felveszi a pénzt, aztán meg elkölti másra sztem. Mert ami jár, az jár.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én tudtam régen is, hogy itt a könyvtárasdi megy, de nem igazán zavar. Ha másra költi a suli a pénzt, hát másra költi. Jó iskola, ennyi nekem belefér, és végül is megkapják az illetékesek ingyen a könyveiket. Az viszont nagyon kiakaszt, hogy nekem kell utánajárnom, ráadásul még fizetnem is azért, hogy megkapjam. Nem tudom, miért van így. Gondolom azért, mert a suli egy gyereknek csak egyféle képpen rendelhet és az ingyen könyveket nem lehet kifizettetni. Vagy mit tudom én. Végül is én választottam, hogy ezeket a könyveket megveszem, csak nem gondoltam, hogy így kell. De már mindegy, csak attól tartok, hogy amilyen a helyzet most a tankönyvellátás terén, még októberben se lesznek könyvei a gyerekeimnek...

      Törlés