2013. május 11., szombat

Másokat olvasok

És ez engem frusztrál. Mostanában bele-beleolvasok egy-egy "idegen" blogba, és teljesen el vagyok képedve azon, hogy egyesek hogy képesek annyira jól írni, mondhatni irodalmi igényességgel, hogy élvezet minden szavukat olvasni (ez egyébként olyan blogokra is érvényes, ahová "haza járok"). Akkor is, ha éppen nem értek egyet az aktuális poszt témájával, vagy amúgy, ha bénán lenne megfogalmazva, idegesítő rinyálásnak tűnne, amit leírtak. De olyan klasszul adják elő, hogy elolvasom az egész bejegyzést, sőt, olykor vissza-visszatérek egy-egy blogra, mintegy ellenőrzés képpen, hogy nem csak egy véletlenül szenzációsan megírt posztot olvastam-e. Hát, többnyire nem.
Ilyenkor gondolkodom azon, hogy esetleg zárttá kellene tennem a saját blogomat, mert ha idetéved egy-két műértő, és belémolvas, akkor soha többé nem jön vissza, sőt elkergeti a környéken ólálkodókat is a házam tájától. Jó, mondjuk alapvetően nem a nagyvilágnak írok -pedig kattintottak már ide, bár, nyilván nem szándékosan, még Kirgizisztánból is -, mégis elkerülhetetlen, hogy akárki olvasson. Az igaz, hogy a blogírás nem verseny, hogy ugye kitudjobbat-viccesebbet-frappánsabbat, meg alapból magának ír az ember, de én születetten kisebbségi komplexussal küzdök, és állandóan arra gondolok, hogy biztos mindenki, aki olvas, tiszta idiótának tart (mondjuk, nem éppen alaptalanul). Na jó, akikhez rokoni szálak fűznek, úgysem fognak kritizálni - a lányom nem mer, a férjem sose mondja, hogy olvas, a húgom meg fényévente téved erre, mások meg már hozzá szoktak a stílus(talanság)hoz. Vagy ha nem, akkor gyorsan szokjanak hozzá!

Az is zavar, hogy nem tudok eléggé költőien fogalmazni. Igaz, költői vénával sose rendelkeztem, ha irodalom órán kötelező volt valami verset írni, én úgy ragaszkodtam a rímekhez, mint Nyomasek Bobó, a tartalom szinte mindegy volt, az "abab" mindent felülírt, még egy nyomorult "axax"-et se tudtam írni, szabad versről meg ne is beszéljünk. Amúgy gimiben irodalom fakultációra jártam, de ez a blog szempontjából lényegtelen (a latin és történelem meg pláne). De olyan jó lenne néha, ha valami igazán felemelő történik velünk - olykor megesik, mert nem kizárólag szenvedés az életünk- úgy írni róla, hogy könnyezik tőle a kedves Olvasó (Pont a napokban olvastam a fb-n a helyesírós oldalon, hogy a nagy kezdőbetűvel írt köznevek modorosak, úgyhogy módosítok: a kedves olvasó). Nem a röhögéstől, hanem a meghatottságtól kellene bőgve fakadni. Főleg most, hogy jönnek sorra a gyerekeim születésnapjai, és kellene róluk valami könnyezőset írni, mert azt úgy illik. Legalábbis, akiket olvasok, azok többnyire úgy csinálják.
Pont tegnapelőtt rendeltem meg Noéminek a Kezdő írók kézikönyvét  (ami nem egy üres könyv, hogy el lehessen benne kezdeni az írást, ahogyan azt a férjem gondolta), és elhatároztam, hogy el is fogom olvasni, hátha csiszol valamit rajtam. Úgyhogy nem kell meglepődni, ha néhány hét múlva rám se ismer majd senki, olyan kifinomult és zseniális lesz minden posztom.

Ezt a bejegyzést két nap alatt hoztam össze (megdöglött a másik gépünk, így családilag osztozunk a laptopon, én pedig kifejezetten hátrányos helyzetűnek számítok a laptopért való sorban állásban), és közben jutott tudomásomra, hogy egyik -rendszeres és feliratkozott- olvasóm, aki a titokzatos "rejtelmek" nevet viseli (és én is rendszeres olvasója vagyok, meg fórumtárs a babás oldalon, és már voltam is náluk, viszont a futás szépségéről nem tudott egyelőre meggyőzni), elindította újratöltött blogját egy másik szolgáltatónál. Na, ő pont az, akit érdemes olvasni, mert ha egy bejegyzést elolvas az ember, rászokik. Mindenkinek szívből ajánlom,  a blog, ami kellemes szórakozást ígér, itt található .


9 megjegyzés:

  1. Én sem írok jól. Például semmit nem vagyok képes tömören megfogalmazni. Ami másnak három mondat, nekem akár három oldal. Nagyzoló jelzőket használok - a kisebbekről azt hiszem, nem fejezik ki ELÉGGÉ az életünket (hiába no, a MI életünk, mégiscsak a legfontosabb ugyebár). Sosem látom/írom meg a történeteinkben a nagyobb, társadalmi jellegű összefüggéseket, hogy az OLVASÓ /:-)/ azt érezhesse: rá is vonatkozik, őt is érinti az írásom. És mindezek tetejébe imádok siránkozni. Megható szülinapi beszámolókat/összefoglalókat nem szoktam írni - sosincs rá idő, és a fényképek feltöltésével is hónapokban mérhető késedelemben szoktam lenni - így általában épp a legnagyobb események maradnak ki.
    És tudod mit? Nem érdekel. Na jó, néha zavar. Máskor viszont nem érdekel. A lényeg maga az írás. Nem az a pillanat, amikor elkészül "a MŰ", vagy amikor a statisztikából látom az olvasottságot, és nem is az, amikor dicsérő/vitázó kommentek érkeznek. Hanem az, amikor az ujjaim pötyögnek a klaviatúrán, a képernyőn megjelennek a szavak sorban egymás után, az én gondoltaim. Ez a legjobb az egészben: írni, kiírni, kiadni, kifejezni. A többi másodlagos.

    Amúgy pedig, az "olvasom a blogját, mert ismerem valahonnan" kategóriában (ahová te is tartozol), nálam két alkategória van.
    1. amikor jut egy kis időm, beleolvasok az első sorokba. Ha valami nagyon érdekeset találok, egy másik, még ráérősebb időpontban elolvasom a bejegyzést.
    2. bele sem kezdek az olvasásba, amíg nincs egy picivel több időm, mert tudom: úgy is végig fogom olvasni, és esetleg kommentelni is akarok.

    A 2. kategória bloggerei írnak jól.
    Te a 2. kategóriába tartozol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kriszti, pedig a te blogodban pont azt szeretem, hogy olyan árnyaltan fogalmazod meg a dolgokat. Akkor is, ha nem lényeges, vagy "siránkozós". Én soha nem lennék képes olyan szépen, érzékenyen írni, mint te. Mikor egy-egy bejegyzésedet elolvasom -mint a múltkorit az ovis anyák napjáról- arra gondolok, hogy bakker, ezt miért nem én írtam? És nem azért, mert aktuálisan épp nincs óvodás gyerekem, hanem, mert képtelen vagyok ilyesmire.

      Törlés
    2. "Túl nagy az orrom! - mondja a lány. - A fülem is szétáll, az arcom túl kerek, és tokám is van.
      Ronda vagyok.
      Gyönyörű a szemed - mondja a fiú. - A hajad, mint a selyem, olyan lágy... órákig tudnám nézni, ahogy a fény megcsillan rajta. És a mosolyod! A mosolyodtól kizöldül a rét is talán. A mosolyod a kedvesség maga.
      Gyönyörű vagy."

      Túl terjengősen fogalmazok! - mondom én. Nagyzolok, nyavalygok, körülményeskedek, szenvedek, semmi humor nincs az írásaimban!
      Rosszul írok.
      Árnyaltan fogalmazol... - mondod te. Az írásod csupa érzékenység.
      Szépen írsz.

      Túl unalmasan írok! - mondod te. - Nem vagyok elég humoros, elég költői!
      Rosszul írok.
      Az írásaidból sugárzik a valóság - mondom én. - Minden helyzetedbe, mondatodba könnyedén, azonnal beleképzelem magam. Az írásod mindig magával ragad, és szinte a részévé válok. Nem idegen, nem túljátszott, nem távoli. Te írod, és mégis, rólam szól, vagy szólhatna rólam.
      Jól írsz.

      Törlés
  2. Én a sajátos humorod miatt kezdtelek el olvasni.Inkább fakasszon mosolyra egy írás mint sírásra.Amúgy én kifejezettem bénának tartom magam írás terén,de akinek nem tetszik az úgyse olvas.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi :-). Ez a humor dolog már többször is gondolkodásra késztetett. Egyrészt azért, mert olyan dolgokról szinte nem is írok, amiket nem tudok kicsit is viccesen előadni (ilyen pl. a kálváriánk Simi mindenféle pöttyeivel, amik nem akarnak múlni). Másrészt, mert így egy kicsit olyannak tűnhet, hogy a mi életünk egy kabaré, élén egy elmeháborodott anyával, aki mindenből hülyeséget csinál. Mondjuk, lényegesen könnyebb elviselni a dolgokat, ha viccesnek vannak beállítva, de az már csak az utózönge, ami itt megjelenik. Mikor magamból kikelve ordítok egy-egy megoldhatatlannak tűnő probléma kapcsán, arról csak a szűk család tudna mesélni, de ide nem írom le. Higgye csak azt mindenki, hogy én irtó mókás figura vagyok ;-).

      Törlés
  3. Az én önbizalmamat (ami amúgy sem nagy) igencsak aláássa egy-egy ilyen bejegyzés. Lehet, hogy nem te kapod a következő irodalmi Nobel díjat, de az írásaid színvonala sokszorosa az enyémeknek. Most akkor hagyjam abba én is? :(
    Egyébként nem fogom. Én saját magam írok, meg amiatt a pár ember miatt akit érdekel. Ők pedig talán elnézik a stílustalanságom. Hiszen nem a szórakoztatás a célom, csak megörökíteni a történeseket az életemből. De nekd van stílusod. Ami nekem teszik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, ne hagyd abba! Mert éltető erő számomra minden szavad :-). De komolyan! Én pl. rossz dolgokat nem nagyon írok le, meg olyasmit, ami a "bukásaimról" szól. Talán szégyellem, vagy nem akarok még itt is ezzel foglalkozni, nem is tudom.
      Amúgy igazából engem sem nagyon érdekel, ki mit gondol, csak néha, mikor valahogy odakeveredek új blogokra, csodálkozom, hogy emberek hogy képesek ennyire jól írni. Persze, aztán egyik-másik hölgyről kiderül, hogy foglalkozására nézve hivatásos újságíró, de minimum magyar (és más bölcsész) szakon végzett az egyetemen. Így mondjuk nem olyan nehéz klasszul írni.
      Szórakoztatás? Hát, az az igazság, hogy én tényleg ilyen vagyok. Nem görcsölök órákat azon, hogy mit írjak, hanem néha folyik belőlem a hülyeség. Beszédben is. Valaki jól viseli, más kevésbé. Azért igyekszem kiismerni az embereket, és alkalmazkodni. Aki nem bírja a "humoromat", annál inkább visszafogom magam. De a blog az enyém, itt őrültködhetek kedvemre. Akinek nem tetszik, nem olvas. Ennyi. Akkor miért is írtam ezt a posztot????

      Törlés
  4. Szerintem igenis nagyon jól írsz. Nagyon szeretem olvasni írásaidat. :))) Én viszont annál inkább borzasztóan, de nem érdekel. :D A lényeg, hogy megmarad emléknek, és majd Emma is elolvashatja. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi :-). Csak az a baj, hogy egyre kevesebbet írok, és egyáltalán nincs már "krónika" jellege, pedig jó lenne, a gyerekek miatt.

      Törlés