2013. május 8., szerda

Tudtam ám, hogy ez lesz

Mármint, hogy elfogy a lelkesedés, és egy idő után alig fogok írni. Pedig már nem is foghatom a sulira, mert szombaton voltam utoljára. Nincs több házi -és szakdolgozat, prezentáció, portfólió és hasonló, életet megkeserítő dolgok. Végeztem. Mindössze egy államvizsga néhány hét múlva, és kész. Jó, szeptembertől azért beiratkozom egy "álfélévre", hogy meglegyen a szakképesítésem is a szakvizsga mellé, de akkor nem kell majd bejárni, csak a végére leadni egy szakdogát plusz egy újabb államvizsgát tenni.

Viszont diplomám nem lesz, csak papírom. Legalábbis addig, amíg be nem mutatok egy középfokú nyelvtudásról szóló igazolást, úgynevezett nyelvvizsga bizonyítványt, a megfelelő helyen. Mert hogy nekem olyanom nincs, és annak ellenére, hogy igen vén vagyok már, annyira azért mégsem, hogy eltekintsenek eme fontos papír meglététől. Hah, nincs nyelvvizsgája, de diplomája igen? Hogyan lehetséges ez? - hördülhetnek most fel több százan mindketten, akik a blogomat olvassák. Hát úgy, kérem szépen, hogy nem volt kötelező. Illetve de, államilag igen, csak akkoriban még volt egy olyan lehetőség, hogy a főiskola (egyetem nem) elfogadhatja nyelvvizsga helyett a saját intézményi vizsgáját. És nálunk elfogadták, így esze ágában se volt senkinek a Rigó utca - akkoriban még egyedüli államilag elismert nyelvvizsga központ - büdzséjét növelni. Egyrészt, mert elsőre csak nagyon keveseknek sikerült - a fent említett egyeduralkodás miatt -, másrészt, mert genetikailag minden ember a könnyebb ellenállás irányába mozdul.
Pillanatnyilag szenvedek, hogy mi legyen. Mindenképpen szeretném a keményfedelű papírt, nem azért töltöttem ennyi időt a sulival, hogy most elússzon. Másrészt, mert a tanulmányi szerződésem a diploma megszerzéséről szól. Felmerült bennem az Ecseri úti piac online nyelvtanfolyam gondolata, de ezzel még barátkozom. Kérdés még az is, hogy melyik nyelvből szerezzek nyelvvizsgát? Mert németet nagyon hosszú ideig tanultam, és ha kicsit megerőltetem magam, simán ment volna a középfokú, viszont annak a nyelvtana sokkal nehezebb. Angolból lejjebbről kellene kezdenem, de többen mondták már, hogy gyorsabban lehet eljutni a középfokig. A húgom lováriból nyelvvizsgázott fél év alatt :-). Annak ellenére, hogy kilenc évig tanult németet általános -és középiskolában, majd az egyetemen angolt. Ő is a könnyebb ellenállás felé mozdult. Lehet, hogy nekem is a lovárit kellene megpróbálnom?

Ja, és hogy visszatérjek a bejegyzés címéhez: egy csomó mindenről akarok írni. Úgyhogy elképzelhető, hogy a közeljövőben fogok is.

6 megjegyzés:

  1. Mielőtt beleélnéd magad a lováriba, nézd meg, hogy lehet-e még most is! Vagyis elfogadják-e. Mert talán az eszperantóval egyetemben nem diplomakompatibilis.
    Ilyenkor örülök nagyon a kéttannyelvű érettséginek. Rigó utca kizárásával szereztem felsőfokú nyelvvizsgát. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Á, a lovárit nem gondoltam komolyan. A férjem minden bizonnyal agyon is csapna, ha előhozakodnék az ötlettel. Soha nem egyezne bele, hogy ilyesmire pénzt adjak ki. Mindenképpen használható nyelvet szeretnék tanulni. Bár, ahogy a magyar népesedés alakulása mostanában áll, lehet, hogy a lovári se lenne hülyeség... Ez a nyelvvizsga nélkül megszerzett felsőfokú nagyon irigylésre méltó!
      Én nagyon sajnálom, hogy legkésőbb a főiskolán nem tettem le a középfokút. Azóta csak felejtettem :-(. Bár, pont ma fordítottam le Noéminek egy szövegrészletet németből, mert pénteken vizsgázik,és nem értette. Engem is meglepett, hogy mindent értettem, és még az igekötők és vonzatok sem voltak képesek összezavarni :-).
      Pedig alapból nem vagyok hülye a nyelvekhez, világ életemben könnyen tanultam. Csak éppen a kellő motiváció hiányzott ahhoz, hogy komolyabban megmérettessem magam. Szégyen szemre vén fejjel kell majd nyelvvizsgáznom a 14-15 évesek között.

      Törlés
    2. Szerintem sokan nyelvvizsgáznak felnőttként is. Tavaly például az egyik szomszédunk franciából szerezte meg a középfokút.
      Megvan az előnye a németnek és az angolnak is. Bármelyik jó választás. Esetleg az orosz? :)
      (Rigó utca nélküli nyelvvizsga: öt évnyelvtanulás. Az elsőben heti húsz óra francia. Utána heti öt nyelv és franciául a matek, földrajz, fizika, történelem és biológia. Érettségin franciául a matek és a földrajz. Plusz francia nyelv és irodalom.)

      Törlés
    3. Hú, francia két tannyelvű, le a kalappal! Az a nyelv az, amit biztos nem tudnék megtanulni.Franciául érettségiztél matekból? Az nem csak írásbeli? Vagy felvételiztél is, azért kellett?
      Amúgy szerintem oroszból biztos fel tudnám frissíteni a tudásomat, csak hozzá kellene tanulnom a középfokúig terjedő nyelvtant. A ragozás még megvan, sőt a névelők is, olvasni még mindig folyékonyan tudom a cirill betűket, csak éppen egy árva szót nem értek abból, amit olvasok. Kb. annyi maradt meg az öt év orosz tanulásból, hogy (fonetikusan, mert nincs cirill billentyűzetem): szvétyit szolnüská, zájcsik pabegajcsik, fortocská, minyá závut, nyikto nye átszúsztvujet. De ez a nyelv nem opció, túl sokat kellene melóznom vele. Ugyanúgy, mint a spanyollal. Abból is megvolt az alapfokú nyelvtudás simán (a katedrás vizsga 90 óra után egy Rigó utcai alapfokú volt, majdnem max. pontos lett), de nem tanultam tovább.

      Törlés
  2. Húúú Cath! Ez nem semmi. A francia alapból is nehéz nyelv! De hol van francia kéttannyelvű suli mo.-on?
    Andi! Német után nagyon könnyű az angol. Én is nagyon szeretnék megtanulni normálisan mind2 nyelven, de angollal kezdtem, így a német nem megy a fejembe... Pedig sokmindent értek, de megtanulni nem bírom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is azt vettem észre, hogy mikor egy évet tanultunk gimiben második idegen nyelvként angolt, simán ment. Nekem az alapok sokkal könnyebbnek tűntek, mint a németben. Sehol egy igeragozás, névelő mizéria, semmi. Királyság volt a der, die, das után, meg az egy darab "s" E/3-ban, hát, az igazán semmi a némethez képest. Nem beszélve a vonzatos igékről, ahol mindenféle jelzős és birtokos szerkezeteket kell használni. Éljen az angol :-)!

      Törlés